Comuvicat 2020 [vídeo]: Inauguració

COMUVICAT 2020, II Conferència Catalana de la Comunicació del Vi.
Benvinguda institucional amb Joan Maria Morros, degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC); i Rafa Gimena, director de COMUVICAT. [Vídeo ©Enoturista per a Missatges/Como Pomona]

Mallorca, capital de la comunicación y el enoturismo de la mano de COMUVICATE

Periodistas, sumilleres y bodegas analizan la promoción y comunicación del turismo del vino los días 27 y 28 de abril de 2020

La Escuela de Hotelería de les Illes Balears acogerá la conferencia COMUVICATE 2020 Mallorca los próximos días 27 y 28 de abril de 2020; un evento en el que periodistas, sumilleres y bodegueros se adentrarán en el mundo de la comunicación del enoturismo desde diferentes facetas, haciendo especial hincapié en las redes sociales, con Instagram como protagonista.

COMUVICATE 2020 Mallorca pretende analizar cómo debe afrontarse la comunicación del sector enoturístico, una tarea nada fácil y que requiere tiempo, paciencia y profesionalidad en unos tiempos en los que la comunicación es rápida e inmediata.

La Conferencia cuenta con la colaboración de la Escola d’Hoteleria de les Illes Balears, la Asociación Balear de Sumilleres, y la Associació de Periodistes i Escriptors Gastronòmics de Balears; y se puede formalizar la inscripción on-line.

LA CONFERENCIA

Durante la jornada del 27 de abril habrá tiempo para centrarse en varias cuestiones relacionadas con el enoturismo y la comunicación. La primera sesión tratará sobre “El sumiller y la experiencia enoturística” (9.45h), en la que participarán Joan Arboix, sumiller, director F&B de Grupo Santi Taura; Gil Panades, sumiller y copropietario de Mallorca Wine Tours; y Tiffany Blackman, sumiller y responsable comercial de Aubocassa (Grupo Roda). La mesa estará moderada por Rafa Gimena, periodista i director de COMUVICATE 2020 Mallorca.

El relevo, vendrá de la mano de la periodista y copromotora y editora del portal Enoturista, Judith Cortina, que dirigirará el debate sobre “Enoturismo y Redes Sociales” (11.30h) y que precederá al taller “Sacar jugo a Instagram” (12.30h), para bodegas y wine community managers, a cargo de Marianela Sandovares, consultora especialista en social media.

Tras el almuerzo, “La prescripción del Enoturismo” (15h) reunirá a los periodistas Margalida Ripoll, directora de Vadevi; Ruth Troyano, periodista y sumiller; y David Jobé, periodista y copromotor y editor del portal Enoturista.

Finalmente, Ramon Francàs, periodista especializado en viticultura en La Vanguardia y sumiller profesional, será el encargado de comentar la Cata de “Vinos con Relato” (16.30h).

La clausura de la Conferencia COMUVICATE 2020 Mallorca, está prevista a las 18.30 horas, para ceder el testigo al Press Trip a bodegas, con medios especializados.

PRESS TRIP COMUVICATE

Entre la noche del lunes 27 y durante el martes 28 de abril, un grupo de perdiodistas de medios de comunicación especializados en vino recorrerá diferentes bodegas para pulsar la salud del sector vitivinícola y enoturístico de la zona. Las bodegas que deseen inscribirse en el Press Trip o en la Cata de “Vinos con Relato”, pueden dirigirse a info@comuvi.cat – 973 273 977.

Jordi Urbea: “El sector de el vi no ho ha fet bé. No tréieu suficient suc a les dades digitals dels usuaris i encara esteu ancorats en el passat i molt centrats en el distribuïdor”

Jordi Urbea va iniciar la seva intervenció del dimarts 21 de gener, a COMUVICAT, amb una afirmació contundent: “El sector del vi no ho ha fet bé. No tréieu suficient suc a les dades digitals dels usuaris i encara esteu ancorats en el passat i molt centrats en el distribuïdor”. Amb aquest toc d’atenció, el vicepresident d’Ogilvy Espanya i CEO d’Ogilvy Barcelona obria la xerrada “Sexy Little Numbers” que portava a la II Conferència Catalana de la Comunicació del Vi un tema inusual com desconegut per al sector del vi: el Big Data.

Segons Urbea, el Big Data pot ser determinant per a transmetre la importància que el sector té en la nostra cultura i va explicar que “ara, a les agències hi ha més matemàtics i informàtics que creatius, gent especialitzada en comunicació o filòlegs. Ja no estem en l’època de Madmen (al·ludint els homes de Madison Avenue que el 1950 van crear la publicitat que coneixíem fins ara) sinó de Mathmen”.

De la gran idea a diferents estratègies

El canvi que Internet i innovacions tecnològiques com el 5G i el Big Data han provocat en el màrqueting i la publicitat no afecta només el llenguatge. És un canvi estructural en el qual el target d’una campanya ja no existeix i el més important passen a ser els codis de seguiment (les galetes), el Click Through Rate (que permet que vegem qui obre el correu electrònic enviat), els informes d’adquisició, els embuts de conversió i el percentatge de rebot. “El mòbil és el nostre gran aliat perquè ningú ho deixa a casa i estem tot el dia buscant informació o visitant pàgines. I si el sector del vi comencés a recopilar i a analitzar totes aquestes dades per apropar-se als consumidors de manera personalitzada?”, es va preguntar Urbea per demanar “no us centreu en un target concret! Adreceu les vostres comunicacions a totes les persones a les quals els agrada el vi”.

El potencial de les dades

En aquest sentit, Jordi Urbea va explicar que els rastres digitals permeten conèixer en temps real el comportament de consumidor (què vol i quin producte li agrada), predir-ho, geolocalitzar-lo per crear sinergies (per exemple, amb establiments concrets) i trobar els clients més valuosos per incitar-los que parlin de nosaltres i comparteixin les seves opinions com prescriptors o influencers.

“Una marca de vi podria saber en temps real quin vi agrada a un usuari i qui va a fer una ruta gastronòmica pel Priorat, en funció de les cerques que fa per Internet. Així, es podria avançar als seus desitjos i proposar-li un restaurant de la zona que, a més, tingués els seus productes preferits. També podria demanar-li que, si en consumeix algun, pengés una foto en xarxes socials a canvi de rebre un detall a casa o, fins i tot, pactar amb el restaurant algun acord perquè trobi les ampolles del nostre vi en un lloc preferent”.

Extreure el potencial de les dades i anticipar-se al comportament habitual del consumidor és el que ha fet Vinebox, que –tal com va explicar Urbea a COMUVICAT– en veure que els seus usuaris no solien acabar-se les ampolles de vi, ha creat un servei a domicili de copes de vi. Amb el rastre digital de persones afins al vi, Vivino ha creat una aplicació que ja compta més de 25 milions d’usuaris i 11 milions de vins diferents. 19 Crimes ha anat una mica més enllà i ha creat una experiència amb realitat augmentada remarcable que els clients difícilment oblidaran: les persones que van morir assassinades que il·lustren les etiquetes de les seves ampolles tornen a la vida i expliquen la seva història.

“Amb el Big Data podem impactar els consumidors més afins, o predisposats, en el millor moment, pel canal més adequat i amb el missatge perfecte”, va cloure Urbea.

Jordi Urbea és sènior vicepresident d’Ogilvy Espanya i CEO d’Ogilvy Barcelona. Pioner i referent d’Internet a l’estat, fa més de tres dècades que és al capdavant de grans comptes de publicitat i vint anys a Ogilvy. Urbea és també el responsable de l’exitosa digitalització d’aquesta coneguda agència, responsable de campanyes de comunicació icòniques i trencadores, present en més de vuitanta països.


La II Conferència Catalana de la Comunicació del Vi, COMUVICAT 2020, ha estat organitzada per la consultora gastronòmica lleidatana, Como Pomona, amb el patrocini de Família Torres i el suport de l’Institut Català de la Vinya i el Vi, INCAVI. Els media partners Cupatges.cat, SelectusWines.comVadevi.cat; El Centre de Turisme, Gastronomia i Hostaleria de la Universitat de Barcelona (CETT-UB); i les marques Monvínic, Euroselecció Riedel i Sant Aniol, tanquen la llarga llista de col·laboradors d’aquesta segona edició.


Winelovers en territori digital: com enamorar el públic jove?

La comunicació digital ha estat un dels plats forts d’aquesta segona edició de COMUVICAT que posa l’accent en la necessitat d’apropar el món del vi als milions de persones que naveguen per la xarxa i en analitzar les dinàmiques i recursos d’aquestes plataformes que creen tendència de la mà d’influencers amb perfils socials molt dinàmics.

Youtubers i prescripció

Amb la certesa que el públic jove ocupa gran part de l’espai digital sobrevolant la sala, la primera de les sessions, “Wineyoutubers i la videoprescripció”, va reunir referents com Macarena Muñoz, sommelier de Colmado Quílez de Grup Lafuente a Barcelona; Judith Cortina, periodista i copromotora i editora del portal Enoturista.cat; i Clara Isamat, sommelier i directora i realitzadora audiovisual.

La indispensable qualitat dels continguts audiovisuals va ser el missatge que resumeix la taula moderada per Sergi Cortés –director de Cupatges–, així com la necessitat d’adaptar la comunicació a un públic més jove al qual li costa d’establir afectes amb el món del vi que parla un llenguatge complex que moltes vegades no comprèn i no connecta amb el seu lifestyle.

Muñoz va destacar el pes de la plataforma multimèdia Youtube que “ja és el segon cercador d’internet”. Una plataforma en la qual “si el teu vídeo és una patata, la gent no tornarà a entrar en el teu canal”, va sentenciar. Per últim, la sommelier de Colmado Quílez va recordar que cal humanitzar els relats: “les cares, les persones connecten. Permeten empatitzar i fer que el missatge arribi millor”.

La responsable de l’Enoturista.cat, Judith Cortina, va anar un pas més enllà i va afirmar que “tu pots ser abstemi i anar a un celler a fer enoturisme, perquè les tracta de molt més que beure vi. L’enoturisme ofereix cultura, gastronomia i territori”. I és que, segons la periodista, “aquests vídeos se’ls mira tothom, els professionals i també els consumidors. Gent normal fent vídeos realistes i parlant de vins amb normalitat. Cadascú coneix el seu target i ha de triar els recursos de producció en conseqüència”.

Clara Isamat, autora dels documentals Fermentació espontània (2016) i Revolució Líquida (2018), va enumerar les aptituds del comunicador digital que “ha de tenir un estil propi, empatia, estratègia” i, per descomptat, “seguidors”.

En una taula, marcada pel consens, Sergi Cortés va fer autocrítica dient que “som un sector molt endogàmic” i que, per això, “no ens adonem que a la gent jove l’interessa ben poc el vi. No hi haurà inversió en vídeos de qualitat fins que el sector no entengui que cal conèixer el mercat i invertir per arribar-hi”.

Taller d’Instagram

La segona de les sessions de comunicació digital, va ser el “Taller d’Instagram per a la comunitat del vi” que va impartir Marianela Sandovares, consultora especialista en xarxes socials i que va captivar el públic amb una exposició ordenada dels recursos que ofereix la plataforma i els beneficis que aporten.

Sandovares, va afirmar que “el món del vi necessita gent jove, que comuniqui i que segueixi aquesta cultura tan important; i les xarxes socials són la clau per aconseguir-ho. Per integrar a la gent jove en el món del vi cal començar a comunicar des dels aspectes més bàsics i no sempre enfocat a la venda”. El secret,” el Gran Concepte: el contingut és la clau per captar seguidors i transformar-los en clients”.

A més de consells per transformar el perfil d’Instagram en un mini web, “perquè la gent mira les xarxes des del sofà, no navega en webs”, la formadora va defensar la necessitat de treballar en la qualitat del perfil perquè els seguidors acabin visitant el web. “L’objectiu final de les xarxes socials és generar trànsit al web. Les xarxes són una branqueta de l’estratègia digital i han d’estar alineades amb la resta de recursos”, va concloure.

Marianela Sandovares.

La II Conferència Catalana de la Comunicació del Vi, COMUVICAT 2020, ha estat organitzada per la consultora gastronòmica lleidatana, Como Pomona, amb el patrocini de Família Torres i el suport de l’Institut Català de la Vinya i el Vi, INCAVI. Els media partners Cupatges.cat, SelectusWines.comVadevi.cat; El Centre de Turisme, Gastronomia i Hostaleria de la Universitat de Barcelona (CETT-UB); i les marques Monvínic, Euroselecció Riedel i Sant Aniol, tanquen la llarga llista de col·laboradors d’aquesta segona edició.


Unitat d’acció i de marca per posicionar el cava i l’escumós català en el mercat internacional

La primera jornada de COMUVICAT, amb la benvinguda de Joan Maria Morros –degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC), seu de la Conferència– que va posar en valor el paper del periodista com a comunicador del vi, obria les sessions amb el cava i els escumosos com a primer punt àlgid de la convocatòria.

I és que, pocs dies abans de la celebració de la segona Cimera del Cava, “L’efervescència de les Bombolles Catalanes, amb veu pròpia” seia a taula els principals actors d’un sector emblemàtic per al vi català que viu moments convulsos pel que fa a la unitat d’acció i l’alineació d’estratègies. Damià Deàs, president de l’Institut Català del Cava; Xavier Gramona, copresident de Corpinnat; Sergi Colet, elaborador de Clàssic Penedès; i Isabel Vidal, viticultora i cap sectorial de la Vinya i el Vi de Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC), van participar en un debat moderat pel periodista Ramon Francàs que, en acabar la tertúlia i després de rebre evasives respostes a la pregunta sobre la possibilitat que Corpinnat i Clàssic Penedès tornin a la DO Cava, citava María Zambrano en un tuit: “Quién consigue la unidad, lo consigue todo”.

Una “unitat del sector”, proposada per Deàs i defensada per tots els participants, però que mostra postures tan dispars que implicaran cessions si es vol negociar una estratègia comú “per tenir alguna possibilitat en el mercat internacional”, com apuntava Gramona; i molt de diàleg perquè, com va dir Colet, “cal parlar de cap on anem i com ho volem fer”.

El president de l’Institut Català del Cava va insistir que “cal buscar entesa entre totes les bombolles catalanes perquè sense unitat no serem capaços de fer marca i molt menys extrapolar-la al consumidor”, una estratègia que passa per “renunciar al posicionament propi per arribar a una forma comú i atractiva per comunicar el nostre producte al mercat i generar cadena de valor”, va dir el representant de Corpinnat que també va exposar la necessitat que els cellers creïn i professionalitzin els seus propis departaments de comunicació i que els pagesos s’incorporin a la vinificació, per millorar el posicionament global del sector.

Colet, no hi dubta que “les bombolles del Penedès poden anar juntes perquè, en el món del vi, el més important és el territori i el Penedès és territori”. En aquest sentit, Vidal va reivindicar la força viticultora i va exposar les peticions dels pagesos que reclamen “el compromís de les grans empreses i treballar en pro d’un projecte col·lectiu”. La representant de JARC també va destacar que “tenim un estoc molt gran i hauríem de trobar la manera d’equilibrar el mercat, perquè el preu baix ho prostitueix tot”.


La II Conferència Catalana de la Comunicació del Vi, COMUVICAT 2020, ha estat organitzada per la consultora gastronòmica lleidatana, Como Pomona, amb el patrocini de Família Torres i el suport de l’Institut Català de la Vinya i el Vi, INCAVI. Els media partners Cupatges.cat, SelectusWines.comVadevi.cat; El Centre de Turisme, Gastronomia i Hostaleria de la Universitat de Barcelona (CETT-UB); i les marques Monvínic, Euroselecció Riedel i Sant Aniol, tanquen la llarga llista de col·laboradors d’aquesta segona edició.